Logo for KforKage

KforKage er den gode historie om en ung pige på kun 8 år, der i en iværksætterpræget familie, drømmer om at starte sin egen webshop.

Sara, som pigen hedder, startede KforKage med en brændende passion for at lave kage – og nu skulle det selvfølgelig også sælges. Det fandt hun hurtigt ud af, måske ikke lige var så nemt, med diverse regler og restriktioner fra fødevarestyrelsen at tage hensyn til; så det blev kageudstyr i stedet. Sara fandt samtidig ud af at hun kunne kombinere de to ting, ved at bruge instagram til at tage billeder af de kageprojekter hun havde gang i. Således kan man kan få et indtryk af resultaterne, skabt med de mange forskellige typer udstyr shoppen sælger.

Vi blev bekendte med webshoppen i sommeren 2018, hvor vi mødte Saras mor, Mia, på en arbejdsrejse. Her kom vi til at snakke om hvordan vi bruger Facebook til at tjene penge for vores kunder, hvilket Mia synes lød vildt spændende og pitchede det straks for Sara.

Fra pitchen tog det ikke lang tid før vi mødtes med Sara og aftalte at vi skulle varetage Facebook Annonceringen for KforKage.

Den indledende strategi

Som første led i denne type opgaver, er forretningsforståelsen naturligvis væsentlig. Derfor var det første vi gjorde var at gennemgå websitet KforKage, og finde oplagte indfaldsvinkler til annoncering.

Vi fandt mange. Der var både “Top20”, “Opskrifter” (som egentlig var en selvstændig blog), “Nyheder” og “Tilbud”. Med andre ord var der altså nok at tage fat på og dermed bruge som indfaldsvinkler til vores funnel-baserede strategi – salgstragten.

På storslået vis begyndte vi at udtænke komplicerede funnels og fik dem sat i værk med indfaldsvinkler fra opskrifts-universet til avancerede dynamiske annoncer (DPA) på ‘kold’ trafik på Facebook.

Det var ren fornøjelse at sætte op, og Sara m.fl. var også helt indstillede på at det er svært at tjene penge med et månedligt budget på 500,- kr. hvilket gav os noget albuerum at opsætte disse mange funnels med.

Vores første vendepunkt

Efter kort tid lød feedbacken fra KforKage, at DPA-setuppet var for avanceret, samt unødvendigt aggressiv til deres målgruppe.

Vi tog det til os, og begyndte med det samme at omlægge strategien til mere bløde indfaldsvinkler; med andre ord, et større fokus på opskrifter, bloguniverset og Saras historie, til fordel for et fokus på produkter og salgsfremmende annoncer.

Efter denne vending så vi en stigning i engagement på vores annoncer, samt at den ‘negative’ feedback begyndte så småt at fordufte. Det er jo skønne resultater efter blot ét vendepunkt, men hverken vi eller KforKage sad helt tilbage med de resultater der var drømt om.

Vi måtte, i det daværende Growthor Media team på to, erkende at kage-markedet og dertilhørende klientel, ikke var vores naturlige forté.

Vi valgte dermed at lukke for samtlige af de typer annoncering vi havde kørt, da der ikke var sammenhæng mellem budget og resultater.

Derfor besluttede vi i fællesskab at ændre fokus fra at drive trafik fra Facebook annoncer og direkte til websitet, til i stedet at fokusere på lead-generering bedre kendt som lead ads.

Lead ads har et fænomenalt ry og kan være en kilde til at få rigtigt mange tilmeldinger på et nyhedsbrev, i løbet af relativt kort tid. Det er ikke at sige at det er dén allerbedste ting i hele verden og at det er det eneste der virker, men for langt de fleste virksomheder, har det en enorm værdi at have emailen på en kunde. Det var KforKage bestemt enige i, at det også havde for dem.

Lead ads

Efter at have lukket for alt hvad der hed aggressiv annoncering til kold trafik; hvadenten det blev sendt til bloggen, eller produktsider satte vi en simpel funnel op med kun to elementer:

  1. En stor bunke lead-ads med varierende annonce-indhold - dette forekom naturligt da det både gav os lov til at teste en masse vinkler for annoncerne, men samtidigt ikke ville give slutbrugerne fornemmelsen af at blive overvældet af kforkage annoncer.
  2. En mild retargeting kampagne målrettet de brugere der havde besøgt udvalgte top-sellers, med en let og sjov annonce-tekst der opfordrede slutbrugeren til køb.

Med andre ord; ingen avanceret retargeting-funnel, eller op-/mersalgs strategi.

Dette viste sig at være en vindende strategi, og vi leverede en stor mængde tilmeldinger til nyhedsbrevet hos KforKage.

Annoncering fortsatte et par måneder, hvorefter vi lukkede ned for også lead ads, da vi var begyndt at opleve et dyk i antallet af tilmeldinger. Vi havde nemlig fastlagt en target CPL (Cost Per Lead) vi arbejdede ud fra, og den begyndte at blive overskredet hen imod efteråret.

Summa Summarum

Alt i alt var samarbejdet med KforKage spændende og givtigt. Det tillod os at stifte bekendtskab med en branche, og produkttype, som vi ikke havde prøvet kræfter med før. Yderligere var budgettet stort nok til, at der var albuerum til at prøve nye ‘kreativer’, annoncetyper og meget mere af: Generelt var det en legeplads der gav lov at teste en masse ting.

Samarbejdet sluttede på god fod, på baggrund af at begge parter ikke helt kunne se de resultater der blev drømt om. Hvis man har fulgt lidt med, mellem linjerne, på vores site, så er det absolut vigtigste for os at der skabes resultater, samt at levere på de målsætninger der aftales. Er der ikke resultater, jamen så giver samarbejdet ikke mening!

Vi må slutteligt konkludere at kager og kageudstyr ikke er vores spidskompetence. Man kan kun lære. Til gengæld finder vi det væsentligt at man gør sig tanker omkring hvad der virkede, hvorfor, samt hvad der ikke virkede og hvorfor ikke. Dette skal du ikke snydes for!

Set i bakspejlet

Skal vi kigge tilbage, så har vi nogle rigtig gode forklaringer på hvorfor at resultaterne ikke stod i kø og bankede på døren. Dén viden kommer fra kunder vi har haft siden, samt vores senere store indtog i affiliate marketing verdenen.

Her er vores bud:

  • Startede for kompliceret. I stedet for at starte med at udtænke store og avancerede funnels, skulle vi have startet simpelt; set hvad der virkede og hvad der ikke gjorde, for derefter at gøre mere ud af de funnels der fungerede. Med andre ord, bygge nedefra og op, i stedet for omvendt. Kigger vi tilbage, er det noget der i dag virker soleklart! 🙂
  • Ikke varierede kreativer nok. På Facebook løber man hurtigere ind i 'ad fatigue' end på nogen anden platform. Brugerne bliver træt af at se de samme genkendelige billeder og tekster, så man er nødt til at forny sig, og gerne rigtig ofte.
    I opgaven for KforKage var vi ikke flittige nok til at finde på nye kreativer i det tempo der er nødvendigt for at levere et differentieret indtryk for brugerne. Det har klart været én af hovedårsagerne til at vores annoncering ikke var så effektiv som forventet.
  • Grundig forståelse af målgruppen. Selvom vi er blevet klogere siden, havde vi på dette tidspunkt ikke nok forståelse for, hvem målgruppen for vores kunde var. Det er idag en fast del af vores process at vi forsøger at forstå vores kundes kunder. Alt god markedsføring tager nemlig udgangspunkt i, at man ved nøjagtigt hvem man taler til.

Det var dét! Du har nu læst dig gennem vores lange - og hudløst ærlige - Case Study om samarbejdet med KforKage. Jeg håber du sidder med en fornemmelse af at vi er et ærligt bureau - måske for ærligt, når man tør dele et case study der ikke er gået som forventet. Det er i hvert fald nyt for os, men som du måske fornemmer er ærlighed én af vores vigtigste værdier, og værdierne er man nødt til at stå ved.

Ønsker du et ærligt samarbejde med målbare resultater for din virksomhed?

Udfyld formularen nedenfor og lad os høre mere om netop din virksomhed