Case Study: Jydsk Emblem Fabrik

//Case Study: Jydsk Emblem Fabrik
Case Study: Jydsk Emblem Fabrik2017-11-23T00:09:29+00:00
Cover billede for Jydsk Emblem Fabrik

Jydsk Emblem Fabrik A/S (herefter JEF) er en virksomhed med årelange traditioner inden for fremstilling af emblemer, sportspræmier, navneskilte, uniformstilbehør samt reklame & merchandise artikler.

Virksomheden blev etableret i 1886 og sidenhen udvidet produktsortimentet til at både inkludere standardløsninger men også specialfremstilling for at imødekomme alle typer kunder.

I dag er Jydsk Emblem Fabrik A/S en af de få skandinaviske virksomheder, der i dag fortsat har egen produktion indenfor området.

Virksomhedens unikke sortiment og svære produktudvalg har været én af udfordringer i vores samarbejde med JEF. Derudover har virksomheden fået en ny og moderne hjemmeside i første kvartal af 2016, med omtrent 1.500 sider, som har været endnu én udfordring: Omfanget af webshoppen.

For JEF har vi været ansvarlige for både SEO, AdWords samt Facebook, foruden altid at stå til rådighed ifm. eventuelle spørgsmål og rådgivning.

[… Denne flotte indsats er med til at sikre os en nr. 1 placering på Google, hvilket også smitter positivt af på vores omsætning for webshoppen. Er der løse ender eller uafklarede spørgsmål løser vi hurtigt dette over telefon eller mail…]

Profilbillede af Asger fra Jydsk Emblem Fabrik A/SAsger Winther Dahl, Projektleder og IT–ansvarlig ved Jydsk Emblem Fabrik

Så hvordan greb vi det an?

Vores historie med JEF starter lidt tidligere end Growthor Medias egen historie, da jeg, Martin, førhenværende har været ansat hos JEF. Her blev jeg egentlig ansat som studentermedhjælper til den nystartede IT-afdeling og fandt hurtigt mig selv som en slags blæksprutte med mange jern i ilden. Ét af de jern var ‘online markedsføring’ som jeg indenfor et år i virksomheden tog styring på og blev ansvarlig for.

Her overtog jeg i første omgang AdWords kontoen som jeg løbende havde fået assistance til fra tidligere ansvarlige virksomhed, Novicell.
Efter at have fået tykket den mundfuld som denne AdWords konto var, blev jeg også introduceret for Facebook og SEO kanalerne og fik de tre til at gå op i højere enhed, omend Facebook ikke var noget jeg havde dybt fat i.

Growthor Media overtog ansvaret for JEFs online tilstedeværelse i April 2017 og i denne omgang blev der for alvor et fokus på Facebook, da jeg igennem min medejer Rasmus har fået et stort indblik i mulighederne ved facebook annoncering og målgruppeindsigt.

Mens der tidligere havde været taget hånd on AdWords og SEO af enten mig eller andre, så var Facebook området altså helt grønt, og dét var vi overbeviste om ville blive en spændende – men stor – udfordring.

Først SEO og AdWords

Med nystiftet virksomhed havde vi pludselig større kanoner at stille til rådighed, hvilket betød at vi kunne inddrage JEFs AdWords konto på vores Manager Konto (MCC konto), hvilket giver adgang til et helt unikt værktøj: Scripts.

Hvis du vil læse mere om AdWords Scripts så se klik på linket: AdWords Scripts

Det gav os mulighed for at lave virkelig skarpe optimeringer, som ikke tidligere havde været en mulighed, som f.eks. at lave konstante scanninger for døde links i reklamer, som ellers koster både kroner og troværdighed.

Foruden dette havde vi også mulighed for at opsætte spion- og skanningsværktøj for at holde skarpt øje med den organiske søgeplacering, ved hjælp af værktøjet semrush.com

Læs vores ultimative guide til SEO her:  Google Optimering

Det betød at vi på en taktisk og overskuelig måde var i stand til at bekæmpe mange af de tekniske issues der eksisterede på jef.dk, i en prioriteret rækkefølge.
Dette har været med til at sikre at JEF har top placeringer i søgeresultaterne for samtlige produkter og sider som udbydes.

Keyword placering for JEF.dk

Bemærk at den markerede kolonne til højre, repræsenterer søgeordets placering på Googles resultatside

Og hvad har det så betydet?

Vores tiltag på både AdWords og SEO fronten har betydet at JEF har været i stand til at holde sig med absolut topplaceringer i søgeresultaterne. Det er ikke nogen hemmelighed at det er en klar fordel at ligge nummer et, og det kan også ses i omsætningen.

Måned efter måned overgår JEF resultatet for året før; det virker ikke til at farten bliver sat ned. Det giver penge – og incitament – til at benytte flere penge på markedsføring online og derved opskalere omsætningen yderligere.

Netop dette gav anledning til – på vores anbefaling – at vi satte gang i Facebook annoncering. Det forholder sig nemlig således at Facebook stadigvæk er et relativt grønt marked i danmark, hvilket selvfølgelig betyder at der er rigtigt meget gevinst at hente her

En vellykket facebook test

Som nævnt blev vi enige om at starte en test på Facebook, her ville vi se om det kunne lykkedes at promovere nogle af webshoppens produkter, selvom de er lidt atypiske som “mass consumption” produkt.
Vi havde altså en forventning om at det kunne være svært at sælge produktet via en kanal som ellers sætter content og venner i rampelyset.

Facebook viste os dog at det sagtens kan lade sig gøre, efter en kort prøveperiode på omtrent tre uger, havde den nye salgskanal bidraget med en ROAS på 1350%

Case study billede der viser Facebook ROAS på 1350%

Bemærk i billede hvor stort en indtjening der er genereret på et lille reklamebudget

Vil du gerne have de samme resultater i din virksomhed?

Udfyld formularen nedenfor og lad os høre mere om netop din virksomhed