Hvorfor vi er tossede med Facebook Annoncer

//Hvorfor vi er tossede med Facebook Annoncer

Hvorfor vi er tossede med Facebook Annoncer – og hvorfor du også bør være det!

Engang blev Sociale Medier betragtet for at være til teenagere eller for dem, der ledte efter forhold og relationer. Heldigvis har dét billede ændret sig dramatisk i de senere år. Faktisk har det udviklet sig og er nu et af de mest værdifulde værktøjer til annoncører, der søger  et bestemt niche publikum.

Vidste du, at Facebook hver måned har mere end 2,2 milliarder aktive brugere?

Facebook: En vigtig marketingplatform

Facebook er ikke kun en populær platform for interaktion, men er også blevet et stærkt konkurrencepræget markedsførings-værktøj. Mange flere virksomheder er begyndt at tappe ind i den fordelagtige måde at generere kundeemner og salg på. Forskning viser, at den gennemsnitlige Facebook bruger bruger lige over 6 timer om måneden på platformen, hvilket er dobbelt så meget tid som dets nærmeste konkurrent, Gооglе.

Over 50% af disse brugere benytter Facebook fra en mobilenhed, hvilket betyder at der er mere end 543 mobiler, der browser mens de er på farten. Growthor Media har indset, at hver dag registreres mere end 3,2 milliarder ‘events’, altså klik, kommentarer mv.. Dette kan oversættes til et meget effektfuldt annoncerings-miljø for enhver forretning, og vi er her for at hjælpe dig opnå netop dette! 🙂

Hvordan ser indtægten på Facebook-annoncer ud?

Kampagner på Facebook giver op mod 5x Return On Investment (ROI), på grund af den strategiske målretning, der i at placere sig foran det helt rette publikum. Forbrugerne er mere opmærksomme på eksisterende brands. Facebook annoncer, er på samme måde en katalysator for at skabe mere positiv opmærksomhed om virksomheder. Vigtigere endnu, med en “trust rate” på 47% for at annoncere på platformen, kommanderer Facebook respekt og opmærksomhed omkring, at dette er altså et værktøj, der kan bruges til at udvide bundlinjen.
Når du overvejer den mest effektive måde at investere annoncerings kroner på, bør du inkludere Facebook annoncer i din plan. Du kan oprette forbindelse til denne eksplosive magt, generere leads af højkvalitet, samt for at skabe sammenhæng med dine traditionelle strategier, såsom word-of-mouth, for effektivt at strække dine annoncerings-dollars til at række endnu længere 🙂

Med andre ord; en helt ny verden af muligheder vil åbne sig.

Annoncører på platformen har ret til at geo-målrette sig et bestemt publikum, efter land, hvilket giver mulighed for at tilpasse annonce-budskabet til lige netop det publikum der er valgt. Ydermere er størstedelen af landene i verden nu “Facebook friendly“, hvilket betyder, at de ikke begrænser salget af produkter til visse områder.

Så hvorfor elsker vi Facebook-annoncer?

Målretning mod interesser

Én af fordelene ved reklame via Facebook er fordelen ved at målrette efter interesser.

Når en ny bruger bruger skriver sig op til at benytte Facebook, så vinger man nogle interesser af. De skaber altså en profil, der er baseret på deres interesser, ‘likes’, aktiviteter, forhold og meget mere.

Når du opretter din annonce på Facebook, har du mulighed for at se og vælge interesse og nøgleord, som har værdi for brugerne. Du husker måske selv at sætte markeringen ved Beyoncé, Mælk og Spotify. Disse er målretninger som annoncørene efterfølgende kan gå ind og målrette sig imod, således at hvis du liker et givent emne så får du vist reklamen.

Det er en form for sandsynlighedsberegning hvor man anslår at like man ét, så er man også villig til at synes godt om noget andet; dit produkt. Det er en måde at skabe (gætte sig til) et publikum, som er interesseret i din annonce, og dit produkt, uden at skulle købe dyr data først.

Lad os som eksempel antage at du som annoncør forsøger at reklamere til folk som laver ombygningsprojekter i hjemmet. Hvis du skriver ‘ombygning’ i feltet, så vil en liste af relaterede samt lignende nøgleord blive præsenteret, som repræsenterer de brugere der har listet ombygning som en af deres interesser.
Du har nu mulighed for at vælge et hvilket som helst af disse nøgleord for at nå de folk som har udfyldt det pågældende i deres profil – du målretter dig med andre ord allerede nu mod et publikum som sandsynligvis er interesseret i dit produkt og som vil reagere på din annonce.

Skræddersyningsmuligheder

Før du går igang med dine kampagner, er det vigtigt at du har et klart billede af hvem du vil målrette dig imod. Tilpas din Facebook markedsføring mod det ‘target market’ således at du får det meste ud af platformen.

Forsøg at variér din vinkel på markedet, og dine annoncer, så du måske endda kan tiltrække flere målgrupper. Du kan nemlig være helt sikker på at 20 årige opfører sig anderledes på nettet, end 40 årige gør, og responderer derfor på forskellige typer reklame og virkemidler. At appellere til sine potentielle købere på en positiv og opmærksomheds-tillokkende måde er vejen frem.

Og, nå ja, vær klar og kortfattet. Det er den bedste måde at præsentere sit budkab på facebook. Less is more.

Cost Effectiveness

Der er flere måder at annoncere på Facebook, men er du ny anbefaler vi at du starter med én – eller flere – af følgende cost effective metoder, til at øge trafikken til dit site og skabe flere salg. Det kan opnås ved:

  • Først den basale: At lave en virksomhedsprofil. Herigennem kan du interagere med dine følgere, som jo er en oplagt målgruppe, at konvertere til købere. Du kan udsende opdateringer, nye produkter, nyhedsartikler, tilbud og kampagner samt meget mere direkte til dine følgere. Facebook gør det nemlig rigtigt nemt at annoncere direkte til de mennesker der allerede følger din side, og på den måde sikrer du bliver hørt, selv nu hvor organisk reach er på et historisk lavt punkt.
  • Alternativt, kan du købe annoncer der er målrettet mod et specifikt segment af brugerbasen. Som tidligere nævnt, har alle bruger uanede mængder information omkring sig selv, gemt på deres konto. Hvis du undrer dig over hvordan det kan lade sig gøre, så tænk blot at Facebook er gratis, men du betaler med din data. Denne information kan så bruges f.eks. med ovennævnte målretning mod interesser eller ét af Facebooks mange andre filtrer for annoncører.
    Brugen af denne metode, sikrer at du når ud til de brugere der er mest tilbøjelige til at købe dit produkt, omend du også løber en risiko for at ‘ramme ved siden af’.

En potentiel reference-platform

Selv mund-til-mund metoden er blevet ført ind i den digitale tidsalder med Facebook. Med newsfeedet har brugerne nemlig adgang til hinandens profiler, samt posts og kommentarer. Facebook giver virksomheder mulighed for at reportere en brugers handling(er) med virksomheden, til brugerens venner.

Med andre ord, hvis en Facebook bruger køber et produkt fra dig eller deltager i diskussion omkring tilfredsheden med din virksomhed, så ryger deres interaktion med dig altså i newsfeedet for brugeren, samt dennes venner og bekendte. Og dette skaber en helt automatisk reference-model for din virksomhed. Det er mund-til-mund i cyberspace, og det er effektivt.

Fleksibiliteten af Facebook annoncer

Facebook reklamer giver dig muligheden for langt mere fleksibilitet end andre online placeringer. Eksempelvis tilbydes du flere karakterer i dine reklamers beskrivelse, end du gør andre steder. Du kan gøre dine reklamer yderligere fleksible, ved at inklude ikke kun billede men også video, som kan tilrække den visuelle køber. Og her er et plus: Hvis nogen er aktivt deltagende på Facebook, så er det allerede bevist at vedkommende er visuelt stimuleret forbruger.

Brug billeder og video af høj kvalitet som fortæller din virksomheds budskab, med styrken af tusind ord, i blot ét visuelt udtryk. Med grafik, bliver dine annoncer mere synlige overfor det publikum som er der for at opnå information såvel som selv at skabe mere af det.

Højt potentiale for synlighed

Med den enorme mængde trafik Facebook selv genererer på et dagligt basis, så har du en langt større chance for en position i rampelyset, ved at benytte deres platform og derved en god chance for at kommunikere dit budskab.
Du får dit budskab set mange gange hos et udvalgt publikum som (formentligt) allerede er komfortable med at handle på nettet. Du får altså en genvej, ved at have direkte adgang til disse mennesker, som du ikke nødvendigvis har på andre platforme. Brugere besøger Facebook mange gamge om dagen, hvor du selvfølgelig står parat til at sige hej, lige så snart de logger ind og begynder at deltage i netværket.

På den måde at kunne stå forrest i køen til at sige velkommen, til dit udvalgte publikum er en mulighed du ikke tilbydes andre steder – det skulle da lige være instagram. Men så får du et lille guldkorn her: Facebook har nemlig købt Instagram i 2012, og de er nu så integreret en del af facebook, at du kan annoncere på Instagram, direkte fra det samme, velkendte, panel hvor du administrerer dine facebook annoncer.

Overkommeligt

Takket være den målrettede natur af Facebook, er annoncering meget overkommeligt for din virksomhed på Facebook. Du kan nå din målgruppe med din online kampagne for en meget fornuftig pris. Udvalget er så omfattende at du kan ramme så mange mennesker som dit budget tillader.

Det er samtidig muligt at købe sig til hhv. klik-baserede og indtryk-baserede annoncestrukturer. Ved at bruge budget og personlige preferencer kan du skræddersy dine annoncekampagner til at møde dine behov og mål for din forretningsplan.

Ubegrænset adgang

Brugen af smartphones er steget voldsomt de seneste år, hvilket betyder at din mulighed for at nå en høje volumen af forbrugere er, intet mindre end fænomenal. Enhederne er online hver eneste sekund af hver eneste dag og dét er noget du med facebook annoncering kan få adgang til. Dine annoncer er ikke kun begrænset til bærbare og stationære computerbrugere, men kan også målrettes mod mobilenheder. Med andre ord vil du kunne udvide din kundebase.

Lav risiko

Et andet stærkt grundprincip af annoncering på Facebook er den lave risiko som er involveret i brugen af denne format. Du vil have fuld kontrol over dit annonceringsbudget og samtidig er det et godt sted at teste din annonce. Hvis dit budskab til en potentiel køber er effektivt nok kan de finde ud af hvem du er, hvad du tilbyder og hvordan de kan købe dit produkt, hurtigt og sikkert. Det står dig frit for at ændre i dit budskab for at fremme en bedre målsætning. Du kan konstatere hvad der virker bedst med bestemte demografier og hvordan du vil ramme dem med dit budskab.
Især hvis du kører en ny forretning – eller et stringent budget – er det smart at du kan styre omkostningerne igennem effektiv annoncering.

Hvad bør du overveje når du planlægger din annoncestrategi?

Dit mål

Det første du skal overveje når du planlægger din Facebook annoncestrategi er dit mål. Vil du annoncere for dit produkt, udvide antallet af mennesker, der liker din forretningsside, informere om din forretning, eller noget helt andet?
Du skal være helt klar over hvad du simpelt set skal gøre, for at få dine potentielle køberes opmærksomhed. Når dine mål er mere klare kan du begynde at vælge hvilken type annonce du vil lave; der er to typer du kan vælge fra:

  • Tilpassede annoncer; disse tilstræber at ramme Facebookbrugere ved brug af demografi så som alder, lokation og køn. Disse annoncer vil blive fremhævet i højre kolonne på Facebooksider. Du kan også lave sponsorerede historier som interagerer med Facebook fansider med en specifik historie. Annoncen vil blive fremhævet i højre kolonne når en fan synes godt om et bestemt opslag.
  • Promoverede opslag; Du kan også vælge promoverede opslag som er mere synlige på opslagsvægge af venner og deres kontakter. En af de stærkeste aspekter af Facebook annoncering er den kundeloyalitet du vil få bygget.
    Husk at lave din egen Facebook forretningsside først, så du er sikker på at kunne komme direkte i kontakt med dine kunder. Kundetilfredshed, kundeservice og køberbeskyttelse er grundprincipper i marketing, som du kan styrke via den direkte kundekontakt som sociale medier tilbyder.

Du kan tilbyde unikke tilbud, nye produkter eller den sidste nye trend med dine produkter i dine annoncer, for at ramme strategisk hos kunder der allerede er interesseret i dine produkter eller service(s). Den tætte kontakt og centrale nyhedskanal sikrer at dine kunder – både nuværende, tidligere og fremtidige – er opdateret med din forretning.
Nutidens forbrugere er hele tiden på og har travlt med planlægningen eller krævende deadlines. Annoncering mod den eksisterende fan-base vil være forbundet med dem og deres problemer, for at løse deres bekymringer på en rettidig facon.

Din fundamentale gruppe

Nogle gange vildleder brugere andre ved at fremlægge falsk data på profilsider. Dette er faktisk et problem for os, som gerne vil benytte platformen til markedsføring. Den falske data forårsager fejlfortolkning af data og nogle af dine annoncer vil blive set af brugere, som egentlig slet ikke er interesseret. Pludselig kan du kun få et groft estimat af mennesker, som måske har set din annoncer.
Når du begynder med en annonce til en målgruppe begynder du måske med 10.000 mennesker. Heraf vil 50% logge ind på Facebook og se din annonce. Ved at vælge et relativt lavt nummer, såsom 10.000, kan du holde din omkostninger under kontrol og samtidig modificere din annonce, til at ramme mere effektivt, før du forsøger med en større målgruppe. Du skal varsomt vælge forbindelser af mennesker, som stoler på dig og din forretning. Dette vil give dig den fundmentale gruppe, hvor du kan starte din annonceringsstrategi.

Flere sprog

Alt efter hvilket produkt du sælger og hvor nemt du har ved at ‘fragte’ dit produkt til udlandet, er det vigtigt at overveje, om du skal inkludere flere sprog end bare dansk.
Det er ingen hemmelighed at man kan hyre forholdsvist billige oversættere på nogle ‘arbejd-hjemme’ hjemmesider, som kan oversætte dine tekster for dig. I særdeleshed engelske oversættere findes i massevis. Så forestil dig at du har et virtuelt produkt, såsom et kursus, og begynder at annoncere i engelsktalende lande, blot ved hjælp af billig arbejdskraft; så begynder platformen altså virkelig at sparke r**.
Mange annoncører udelader dette segment af populationen og mister derfor en profitkilde der ellers ligger lige til højrebenet. Du har sikkert hørt os skrive om lavthængende frugter før – dette er i høj grad én af dem. Du kan nemlig åbne en helt ny sektion af loyale kunder med efterstræbelser på at ramme dem i deres sprog, eller blot et sprog som de er mere komfortable med at købe på.

Bekymret for budgettet? Glem det!

En af de bedste grunde til at annoncere på Facebook er at budgetstyring er helt op til dig. Dit budget kan være 5 kroner om dagen hvis det er dét du vælger at gøre. Budgetter kan ændres dagligt eller på et hvilken som helst tidspunkt med et hvilken som helst beløb du ønsker. Der er enorm mulighed for fleksibilitet og tilpasning. De analyseredskaber der er tilgængelige for annoncører tillader dig at se og teste annoncer, samt udforske hvilke redskaber der er mest effektive, lige netop for dig.
Efter du kører din første annonce kan du prøve at skifte kombinationen af billede, beskrivelse og overskrift, hvilket også er kendt som split-testing. Du kan måle præstationen af dine kampagner ved at kigge på parametre som ‘click-through raten’ (CTR), antal konverteringer, ROAS og mange flere. En simpel måde at vælge en vinder, er udelukkende at benytte CTR, som er forholdet mellem klik på annoncen, kontra antal gange det er vist på Facebook.
Når du har ladet testen kører i en passende periode, vælger du blot den med den højeste rate.

OBS: Jeg nævner også ROAS og antal konverteringer, fordi CTR er en forsimplet måde at vælge en vinder på. Der er ingen fidus i at have en CTR på 100%, hvis det resulterer i 0 konverteringer; så ville vi til enhver tid foretrække en 50% CTR, som også konverterer. Lektien her, er blot at man ikke skal forsøge at ‘narre’ sine besøgende ind på sitet, for det får ingen noget ud af i sidste ende.

 

Hvad med billeder?

Udover en effektiv liste af potentielle kunder, har du også fordelen ved øjeblikkelige resultater. I vores hurtige digitale samfund i dag, er det faktisk vigtigt at få besøgende til at konvertere hurtigt. En besøgende vil i gennemsnittet bruge blot 90 sekunder på at kigge på din annonce og hjemmeside, før de fortsætter videre til noget andet. Det er derfor vigtigt at du præsenterer dig selv på en fængende måde. Kvalitetsbilleder og repræsentationer af dine produkter sammen med præcise og skarpe beskrivelser er dynamiske midler, til at fange din målgruppes opmærksomhed, samt skabe en lyst til at købe. Du kan tiltrække mange nye kunder på én enkelt dag og din profit kan stige med dem som ser dine annoncer.

 

Afskedssalut…

Facebook er blevet et virkelig stærkt redskab i reklameverdenen. De mange brugere og den mikro-målretning man kan benytte sig af på platformen, gør denne metode til en der vil høste belønninger på din bundlinje. Du kan booste salg og maksimere profit på en effektiv måde for din virksomhed. Din virksomhed vil blive givet mulighed for at bygge, forbedre og opretholde kundeforhold, hvilket er et tilfredsstillende aspekt ved at have sin egen forretning. Især fra forbrugernes synspunkt.

De kunder som du bliver forbundet med vil forsyne dig med feedback, opmuntring og anbefalinger, som kan hjælpe dig med at nå dine mål og drømme om at blive en succesfuld virksomhedsejer. Når du har brugt platformen lidt, og får indskærpet den korrekte demografi, tekst og billede vil du virkeligt se hvor effektivt et værktøj Facebook kan være. Du skal ikke være bange for at prøve nye teknikker og unikke metoder til annoncering. Det er sjovt og en interessant måde at opnå en enorm målgruppe med få simple justeringer.

I sidste ende er det ikke raketvidenskab. Facebookannoncer kan være med til at løfte din indkomst, og gøre din forretning til den succes du altid har vidst den kunne blive.

By |2018-05-08T13:17:50+00:00maj 8th, 2018|Categories: Facebook|0 Comments

About the Author:

Med akademisk baggrund i kommunikation, parret med en teknisk nysgerrighed har Martin en farlig blanding af viden indenfor både web-udvikling og online markedsføring. Martin ynder at bruge sin fritid på at læse, dyrke calisthenics og når der er tid til det: Sparke røv i League of Legends. Med til Growthor Media har Martin bragt indgående kendskab til Google – både AdWords (SEM) og organisk trafik (SEO) – samt erfaring i web-udvikling, på det seneste med fokus på WordPress platformen.

Leave A Comment