Sådan laver du søgeordsanalyse

//Sådan laver du søgeordsanalyse

I denne artikel vil jer give noget indsigt i hvordan man laver en søgeordsanalyse, samt hvad det egentlig er.

En grundig søgeordsanalyse bør være en grundsten i enhver SEO strategi, men desværre oplever vi – og mange af vores dygtige kolleger i branchen – at virksomhederne springer dette skridt over. Med andre ord bør al keyword research altså laves FØR
Hvis din/jeres side allerede ranker højt og I bare skal have smidt noget nyt information ud, så er det måske ikke nødvendigt med en grundig analyse.

Men er I derimod et nystartet website eller en webbutik som gerne vil oprette produkter der bliver set, er det en rigtig god idé at starte med en mere eller mindre grundig analyse.

Der er mange parametre at holde styr på, og selvom det kan være en god idé at benytte mange forskellige værktøjer til at inddæmme disse parametre, så er det absolut vigtigste at man bruger sin fornuft og gør det helt klart, hvad analysens årsag er.

Redskaber

Der er mange måder at holde styr på de forskellige parametre, og manger værktøjer at bruge. Mit vigtigste redskab har altid været en CSV (komma-separeret) fil. Det vil jeg anbefale at du finder frem også.

Hvis ikke du har software der kan lave CSV filer, så kan du helt gratis oprette et Google Sheets dokument I google drive. Det finder du på drive.google.com.

Udover en CSV-fil bruger jeg sædvanligvis værktøjet Moz.com (som er et betalingsværktøj). På en gratis version kan man lave 2 søgninger dagligt.

Et godt alternativ (og supplement) er Google Keyword Planner, som er et værktøj man har adgang til – ganske gratis – med oprettelsen af en Google AdWords konto. Man skal dog være påpasselig da den egentlig kun måler betalt trafik.
I sammenspil med CSV, og Moz.com benytter jeg også Google Trends, som er et simpelt og let overblik i et ganske gratis værktøj.

Der findes masser af værktøjer der kan bidrage til keyword research, jeg vil ikke gå igennem dem alle her, men søg blot på google på “keyword research” og evt. tilføj “tool” så er du langt.

Brainstorm og CSV

Inden vi tager fat i søgeværktøjet (og bare rolig, vi skal nok vende tilbage til det), så skal vi først have fat i vores CSV fil og en simpel brainstorm. Idéen er egentlig simpel, vi tager udgangspunkt direkte i de søgeord som vores side handler om.
Det bedste eksempel der kommer til sinde, var min research ifm. at finde en titel til dette indlæg.

 

Sammenligning af 4 søgeord ifm. søgeordsanalyse

Sammenligning af 4 søgeord ifm. søgeordsanalyse

Oprindeligt havde jeg tænkt at kalde dette indlæg “nøgleordsanalyse”, men som det ses på billedet ovenfor fandt jeg hurtigt ud af at det ikke kunne svare sig, da der ikke er nogen søgninger herpå.

Da min analyse i denne omgang kun vedrørte ét – relativt kort – blogindlæg besluttede jeg mig for ikke at gøre mere ud af det. Men lad os tage tilbage til udgangspunktet, hvor du sidder og skal bruge en analyse til hele dit nye site. SÅ – tilbage til brainstorming.

Det eneste du skal gøre er at ‘komme på’ nogle idéer til hvad din side kunne handle om, og skrive dem ned i din CSV fil. Jeg vil gerne hjælpe dig lidt på vej og løfter her sløret for min skabelon for søgeordsanalyse:

Growthor Media Martins skabelon for søgeordsanalyse

Ordforklaring

Hvis du allerede har din egen skabelon og er ivrig efter at komme frem til hvordan vi bruger Moz.com så spring blot dette afsnit. Ellers, læs med.

Så hvad betyder de forskellige elementer på min skabelon egentlig? Her er en kort forklaring af punkterne markeret med fed i min CSV.

Keyword

Dette er egentlig bare det søgeord som vi har i tankerne, kunne være relevant. Alle ordene fra din brainstorm ryger i denne kolonne.

Relaterede søgeord

Bemærker du ofte på Google når du begynder at søge på noget, så foreslår Google selv resultater? Dem kan du inddrage her. Du kan også scrolle ned i bunden af søgeresultatsiden og se “relaterede søgnigner”. De kan også smides ind her. Det er op til dig at vælge og vrage blandt disse, og du er sandelig velkommen til at inddrage alle (for derefter at lave analyse på dem).

Idéen er her, at du tager dem som virker relevante og tilføjer i din “Keyword” kolonne. Men uden at slette dem fra “relaterede søgeord” kolonnen! Senere kan du så kigge igennem relaterede søgeord og se om der er nogen der går igen. Disse vil nemlig være hyper-relevante at give sin egen plads i “keyword” kolonnen.

Avg. Monhtly Searches

Denne er nøjagtig hvad den udgiver sig for: Gennemsnitlige månedlige søgninger. Den KAN hentes fra AdWords keyword planner, men da den som nævnt fokuserer på betalt trafik er det ikke den mest præcise metode. Det er især her Moz.com er værdifuldt.

Competition

Denne (og den næste) kolonne er egentlig fra AdWords keyword planner, og er derfor blot et udtryk for hvor meget betalt konkurrence der er på det givne søgeord. Hvis du overvejer betalt trafik i sammenspil med din SEO strategi, kan dette være værd at inddrage. Ellers spring den blot over.

Suggested bit

Denne har samme baggrund som ovennævnte og er et udtryk for hvad AdWords mener bør være dit minimum bud i auktionen på dette KeyWord.
Min erfaring er, at det ofte ser anderledes ud i virkeligheden, især hvis man vil have top 3 placering.

Moz Difficulty

Dette er en parameter fra søgeværktøjet Moz, som beskriver hvor svært et søgeord er at rangere på. Her er lavere lig med bedre.

Moz priority

Ligeledes en parameter fra Moz, som fortæller dig hvor meget energi du bør lægge i at rangere på dette søgeord. Her er højere lig med bedre.

Organisk CTR

Den sidste parameter fra Moz, som vi kigger på. Denne fortæller to ting i én parameter:

  1. Hvor nemt det er at blive vidst som organisk placering (med andre ord: Er der plads til dit link, under annoncerne?).
  2. Hvor ofte folk som søger på dette søgeord, kliker på noget af det de finder.

Her er højere lig med bedre.

Moz.com keyword research

Så! Nu er vi endelig ved det, som du sikkert synes er spændende. Hvordan bruger vi Moz.com?

Hvis du beslutter dig for Moz, så gå til deres forside og scroll ned til footeren. I kolonnen “SEO Tools” vælger du “Keyword Research”:

Moz.com footer SEO Tools

Udsnit af footeren fra Moz.com

Egentlig er det meget simpelt, og med ovenstående ordforklaring er du også rimelig rustet til at forstå det resultat som du får tilbage.

Her ser vi et eksempel på en søgning:

Example of a result for keyword Research on moz.com

Her indgår de elementer jeg har beskrevet ovenfor, i et dejligt visuelt layout. De hurtige vil nok spotte at der også er en “SERP Analysis” som jeg slet ikke har nævnt.

SERP (Search Engine Result Page, eller på dansk søgeresultatsiden) Analysis er blot en sektion der giver dig indsigt i konkurrencen. Her ser vi de 3 øverste resultater for søgningen søgeordsanalyse. Vi kan se både deres page authority og domain authority, som fortæller os noget om konkurrencen.

Det er ikke sandsynligt at vi lige med det samme kommer i top 3, men det er ikke umuligt, når vores site begynder at få lidt traction (og derved DA). Derudover resulterer tallene priority/difficulty i en sund score på 15. Når man, som os, har et nystartet site, er det en god idé at tage lavthængende frugter.

Du smider blot alle tallene ind i dit excel ark, og tilføjer de relevante relaterede søgeord. Derefter kører du dem igennem maskinen også, indtil du har et fuldendt overblik over hvilke søgeord du bør gå efter.

Men Martin, jeg har ikke budget til at betale for Moz.com, bare for at lave analyse

Det forstår jeg selvfølgelig godt. Det er også én af mange grunde til hvorfor det ofte kan være en god idé at outsource dine opgaver.

Er du interesseret i at jeg laver din søgeordsanalyse, så tag endelig kontakt til os.

Når det så er sagt, er et eksternt bureau selvfølgelig ikke din eneste mulighed. Derfor vil jeg også lige nævne en række udmærkede alternativer.

Alternativer til Moz.com

Inden jeg lige lister dem, vil jeg selvfølgelig gøre opmærksom på at dette blot bygger på min erfaring og er 110% min holdning og intet andet. Der eksisterer sandsynligvis også værktøjer derude jeg ikke kender til. Savner du nogen på listen? Så smid en kommentar, så får vi det tilføjet 🙂

  • Keyword Tool – Et gratis værktøj der ikke giver indsigt i hvor svært et ord er, men stiller en række relaterede søgeord til rådighed
  • Google Autosuggest – en ret lavpraktisk metode. Det eneste du behøver er at hoppe på google.dk og begynde at skrive. Så får du en masse forslag, som er baseret på søgevolumen og relevans. Det kender du sikkert, men hvis ikke ser det sådan ud: Eksempel på Google ord foreslag

Fordi vi bor i Danmark kan mange af de gratis alternativers gratis version, desværre ikke bruges. Jeg havde en håndfuld redskaber jeg var klar til at smide efter dig, men de er desværre ubrugelige udenfor USA.

Opsummering

Nu bør du have en idé om hvad søgeordsanalyse er, samt hvordan du skal gribe det an i din virksomhed for at sikre at dit site bliver fundet af Googles brugere.

Jeg håber jeg har været med til at give dig en idé om hvorfor det er et vigtigt element, i din SEO strategi.

Hvis du er en i situation hvor du forstår værdien, men ikke kan overskue at angribe det, så tag fat i mig og mine dygtige kolleger for et gratis 15-minutters rådgivningskald på hej@growthor.dk

By |2017-11-16T15:32:53+00:00november 16th, 2017|Categories: SøgemaskineOptimering (SEO)|0 Comments

About the Author:

Med akademisk baggrund i kommunikation, parret med en teknisk nysgerrighed har Martin en farlig blanding af viden indenfor både web-udvikling og online markedsføring. Martin ynder at bruge sin fritid på at læse, dyrke calisthenics og når der er tid til det: Sparke røv i League of Legends. Med til Growthor Media har Martin bragt indgående kendskab til Google – både AdWords (SEM) og organisk trafik (SEO) – samt erfaring i web-udvikling, på det seneste med fokus på WordPress platformen.

Leave A Comment