Hvad er et Facebook pixel, og hvad bruger man det til?

//Hvad er et Facebook pixel, og hvad bruger man det til?

Hvis du driver en webshop, har du sikkert oplevet, at det efterhånden er blevet en nødvendighed at bruge de sociale medier til at øge din konvertering. Derfor bruger rigtig mange også penge på såkaldte Facebook ads, kampagner mv.

Men det kan være svært at se effektiviteten af det arbejde du laver, hvis du ikke anvender en form for tracking-system på dine adds, så du direkte kan se konverteringsraten og anden data på en given kampagne (samt på tværs af kampagner). Heldigvis for dig findes der et tracking system til netop Facebook, og det kaldes Facebook pixel.

Men hvad er helt præcist et pixel? Hvordan virker den, og hvad kan du bruge den til? Det kan du læse mere om i denne miniguide.

Hvad er et pixel?

Et pixel er et JavaScript (et stykke kode), der bliver lagt ind på alle sider på din webshop. Formålet med dette JavaScript er, ikke ulig Google Analytics, at holde styr på, hvad dine kunder foretager sig på din side. Du kan således sige at et pixel fungerer som en marketingsundersøgelse på de brugere, der befinder sig på din hjemmeside.

Fordelen ved et pixel er, at du ikke behøver tænke på alle de brugere, der ikke bevæger sig på din side, men i stedet kan du optimere din webshop ud fra de brugere, der besøger din side.

Herudover kan pixels som tidligere nævnt også bruges til at holde styr på hvilke kunder, der køber noget på din side. Lad os her tage udgangspunkt i et Facebook pixel.

Du ligger pixel’et ind på din hjemmeside, og når kunden besøger din side via Facebook aktiveres dette pixel. Det kan fx være en fordel at have et pixel-event på en bestemt side, du ønsker at undersøge om din kunde når til. Det kunne fx være siden med ordrebekræftelse. Når kunden, der har besøgt din side gennem Facebook, når til ordrebekræftelsessiden aktiveres Facebook pixel’et, og der sendes informationer tilbage til marketingsplatformen, hvor du så kan se, hvad der er købt.

Du får altså direkte styr på om det produkt, du adviserede, også var det produkt, som folk valgte at købe. 

Pixelet er også en nødvendighed for at fodre data til dit Facebook Analytics, som vi er helt vilde med, der bl.a. er et vanvittigt værktøj til at udregne livstidsværdi for dine kunder, samt meget mere.

Det kender du garanteret allerede fra Google Analytics, ikke? I så fald sidder du måske og tænker ‘hvorfor pokker skal jeg så installere denne tracking kode fra Facebook. Hvad kan det, som google ikke kan?’.

Glimrende spørgsmål! Det vil jeg besvare i næste afsnit…

Remarketing gennem pixels

En af de lavthængende frugter – som du måske ved vi elsker at plukke – ved Facebook Pixel’et, er ‘remarketing’. Remarketing er blot et udtryk som groft oversat betyder “gen-markedsføring” – og det er præcis hvad det er. Muligheden for at markedsføre dig overfor besøgende – igen.

Det kunne eksempelvis være de kunder, der sidst de besøgte din side valgte ikke at købe noget. Herudover kan du selvfølgelig også lave remarketing til kunder, der sidst var meget købevillige, i håb om at disse vil foretage endnu et køb på dit site.

Et pixel giver dig nemlig mulighed for at vise de annoncer, der sidst fik folk til at klikke ind på din hjemmeside. 

Her kan du meget specifikt foretage remarketing mod denne kundegruppe, der sidst klikkede ind på din side. Du kan fx vise denne kundegruppe specifikke produkter i højre-spalten på Facebook gennem annoncer. Også selvom du ikke tidligere har benyttet Facebook ads, så kræver det blot én enkelt annonce, før du kan komme i gang med remarketing.
Det giver dig også mulighed for at lave det der kalde dynamiske produktannoncer(DPA) som typisk er ENORMT effektfuld i gen-markedsføringen. De er typisk mere effektfulde her, da folk som allerede kender dit site vil være mere tilbøjelige til at klikke på en annonce hvor du eksponerer et produkt (og derefter købe), end førstegangsbesøgende ville være.

Remarketing gennem lookalike audiences

En anden måde at foretage ”remarketing” er ved at bruge Facebook pixels til at vise såkaldte lookalike audiences. Det betyder at du gennem dine Facebook pixels kan finde mennesker på Facebook, der har lignende interesse, demografi osv. som de mennesker, der allerede har interageret med din hjemmeside.

Det betyder at du med Facebook pixels både har muligheden for at ramme tidligere besøgende på din webshop, samt nye personer med lignende interesser. Det kan være en rigtig god mulighed for at udvide din potentielle kundegruppe, og det er uden tvivl noget, du bør overveje, hvis du gerne vil have en succesfuld webshop.

Kort fortalt kan du altså bruge pixels til at sige noget om dine kunders opførsel på din hjemmeside, du kan undersøge effektiviteten af dine Facebook ads, du kan udvide din kundegruppe, og samtidig kan du specificere din målgruppe gennem direkte remarketing.

Fedt Martin, jeg er solgt! Hvordan kommer jeg igang?

At komme igang med at indsamle data med pixel’et er heligvis super simpelt!

Det eneste du skal gøre er at indlæse førnævnte kodestykke i headeren på dit website. Det er vigtigt at det indlæses i headeren, hvilket generelt er en god idé for tracking scripts, da det på denne måde vil indlæses før øvrige elementer på sitet, og det sikrer at din tracking virker, selv hvis besøgende hurtigt forlader sitet.
Kodestykket du skal installere vil være unikt for dig, da det indeholder ID’et for dit business manager direkte i kodestykket. Det er på denne måde at Facebook ved, hvor de skal sende dataen hen.

Hvis du endnu ikke har fået opsat vores guide til at opsætte din Business Manager, så er det på tide at få det gjort! =)

Du kan se hvordan i guiden lige her.

Du finder dit unikke kodestykke ved at åbne megamenuen og navigere til “Pixels” under 3 kolonne “Report & Measuring.” Herfra kan du klikke op opret ny, og du vil blive mødt med følgende popup:

Første step i opsætningen af Facebook Pixel

Du bemærker måske allerede nu at Facebook helt automatisk kan integrere med en række af de mest populære platforme, herunder både Opencart, PrestaShop, WordPress, Magento, Shopify og mange flere. Det er den absolut nemmeste måde at opsætte pixel’et, og jeg anbefaler du vælger denne løsning hvis du bruger en af disse platforme.

Klik blot på “Use an integration or Tag Manager” for at få den fulde liste 🙂 Det er også her du skal klikke hvis du bruger Google Tag Manager.

Bruger du ikke én af disse, skal du selvfølgelig ikke snydes. I så fald vælger du blot manuel installation, hvorefter du får serveret instruktioner, samt dit unikke pixel, som skal indlæses i headeren på dit website.
Er du lidt usikker på hvordan du skal gøre dette, eller hvis du aldrig har rodet med koden til dit site, kan du også bruge den 3. mulighed og videremaile de selvsamme instrukser til en udvikler.

Voilá! Du er nu igang – det var det eneste der skulle til. Der bør ikke gå længe før at du fra Pixel siden på facebook, kan bekræfte at det indsamler data.
Alternativt kan du bruge Chrome-pluginnet “Pixel Helper” som kan se om dine events er korrekt installeret 😉

Det var den hurtige guide til at opsætte dit pixel, samt hvorfor du bør komme igang med det, med det samme!

Er der spørgsmål eller er noget uklart, er du – som altid – velkommen til at kommentere herunder, så skal jeg gøre mit for at hjælpe dig videre =)

By |2018-09-14T11:56:35+00:00september 14th, 2018|Categories: Facebook|0 Comments

About the Author:

Med akademisk baggrund i kommunikation, parret med en teknisk nysgerrighed har Martin en farlig blanding af viden indenfor både web-udvikling og online markedsføring. Martin ynder at bruge sin fritid på at læse, dyrke calisthenics og når der er tid til det: Sparke røv i League of Legends. Med til Growthor Media har Martin bragt indgående kendskab til Google – både AdWords (SEM) og organisk trafik (SEO) – samt erfaring i web-udvikling, på det seneste med fokus på WordPress platformen.

Leave A Comment