Facebook har lige ændret dit newsfeed bigtime

//Facebook har lige ændret dit newsfeed bigtime

Facebook har lige ændret din newsfeed bigtime – Her er hvad det betyder for din virksomhed.

I de kommende dage ser Facebook-brugere mindre af stillingerne fra virksomheder, berømtheder og medierne, de følger. Mark Zuckerberg sagde i begyndelsen af januar, at Facebook har til hensigt at få brugere til at engagere sig i mere meningsfulde interaktioner, som vil bringe dem tættere på de mennesker, der virkelig betyder noget for dem.

Billede af sponseret indhold i Facebook Newsfeed

Eksempel på ’sponseret indhold’ som er det facebook ønsker, at vi skal se mindre af.

Hvorfor ændrer Facebook sin algoritme?

Good ol’ Zuck har i en periode været ved at granske sin sjæl og er nu indstillet på at udrydde falske nyheder og misbrug, der har spredt sig gennem sociale medier.
Vi ser flere og flere studier der påviser sociale mediers, og deriblandt Facebooks, negative effekt på brugerens psyke og samfundet som helhed. Derudover har Facebook for nyligt været udsat for et stort tilbageslag fra lovgivere, investorer, og akademikere, om hvordan platformen kan efterlade os isoleret, deprimeret og afhængig af vores telefoner. En ændring i algoritmen betyder derfor, at brugerne bruger mindre tid på at scrolle igennem deres newsfeed, og når de gør det, skal de engagere sig aktivt i meningsfulde samtaler; platformens oprindelige hensigt.

Oprindeligt var Facebooks newsfeed baseret på:

  • Tids forfald – hvor nyligt indholdet blev skabt.
  • Vægt – hvilke former for handling blev brugerne bedt om at tage?
  • Affinity – Hvor tæt er brugeren og indholdets kilde.

Så meget som disse faktorer stadig tages i betragtning, vil Facebook nu prioritere indhold baseret på den handling en bruger tager.

Det vil fremadrettet lægges yderligere vægt på:

  • Venner og familie – de mennesker, steder og ting, man kan forholde sig til eller har tilknytning til.
  • Underholdning – gavnlig for dem, der nyder deres newsfeed som en kilde til underholdning. Dette kan variere fra at se en live video, til at følge en atlet eller berømthed.
  • Udbredning af nyttige oplysninger – Folk forventer oplysninger, som de anser for nyttige og informative.

Hvor negativt vil det påvirke din virksomhed?

  • Væsentlig reduktion i synligheden af ​​dine virksomheds posts (der i forvejen var… sølle, for at sige det mildt). Brugere vil altså se færre indlæg fra din virksomhed og flere indlæg fra deres venner og familie. Det er i forvejen ingen hemmelighed at din virksomheds organiske reach bliver lavere og lavere. Denne opdatering er blot sømmet i kisten.
  • Reduceret tid brugt på sociale medier vil yderligere reducere chancerne for, at dine indlæg ses.

Hvordan vil denne forandring gavne din virksomhed?

Denne ændring betyder ikke, at annoncer og branded indhold vil blive elimineret fra newsfeedet helt; de overtager bagsædet i Facebooks arena. De virksomheder som opretter indhold, som er relevant for publikum, noget som de vil bekymre sig om, vil dog opleve, at få en overhånd.
Facebook annoncering (på en større eller mindre skala) vil dog stadig være den hurtigste, letteste og mest effektive måde at nå dit publikum, nu mere end nogensinde. At få flere virksomheder til at benytte Facebooks annonceringsplatform er sandsynligvis også et af de usagte formål med den nye opdatering. Hvis du ikke vil bruge tid på at sætte dig ind i Facebooks Business Manager, kan du læse mere her om hvordan vi kan hjælpe dig med at lave annoncer der sparker r*v.

Hvordan kan du på bedste vis navigere i denne algoritmeændring?

  1. Ved at udnytte annoncer på Facebook: Dette er en smart mulighed for virksomheder, der ønsker at øge deres rækkevidde og nå ud til flere end blot deres nuværende følgere. Afhængigt af dit endelige mål kan de brugte penge føre til et enormt investeringsafkast, og give dig meget mere igen end du har brugt i annoncer. En af vores kunder oplevede faktisk, at de for hver 1 krone de brugte i annoncer, tjente de 13,5 kr. igen.
  2. Video, video og mere video: Da ændringen blev offentliggjort, sagde Facebook direkte, at “live videoer ofte fører til diskussion blandt seerne på Facebook”. De tilføjer endda, at video posts fremmer sunde diskussioner blandt tilhængerne. De opmuntrer dig på sin vis til at benytte deres Facebook Live funktion.
  3. Fokus på kvalitet over kvantitet: Facebook vil fremover have et meget større fokus på kvalitet fremfor kvantitet. Det betyder at du skal lægge lidt mere energi og tanke i hvad du poster, og hvordan det kan skabe engagement og fremme diskussion.
  4. Aktivt at deltage i grupper, eller lave din egen: Alt efter hvilken branche du arbejder i, kan du med fordel lave en gruppe. Grupper vil ikke blive “straffet” på samme måde som fansider gør, da der på naturlig vis er meget mere bruger aktivitet der. Hvis du vil etablere dig som en autoritet i din branche, så sørg for at være aktiv i de relevante grupper. Har du mod på det kan du også starte din helt egen gruppe!

Er du lidt på bar bund i forhold til hvordan du får mest muligt ud af Facebook efter denne opdatering? Vil du gerne nå ud til et større publikum, og blive den næste “Facebook Annonce Succeshistorie”? Så vil vi meget gerne tage en uforpligtende snak med dig. Sammen lægger vi en strategi, baseret på hvor din virksomhed er i dag, og hvor du gerne vil hen. Vil du selv implementere hvad vi fortæller dig, er du meget velkommen. Vil du have det gjort rigtigt første gang, af nogen der ved hvad de laver, så er vi klar til at implementere strategien.

Udfyld denne form, så kontakter vi dig hurtigst muligt og aftaler en tid til et gratis opkald.

 

Kontakt Growthor

By |2018-02-05T11:40:20+00:00januar 24th, 2018|Categories: Facebook|0 Comments

About the Author:

Med akademisk baggrund i kommunikation, parret med en teknisk nysgerrighed har Martin en farlig blanding af viden indenfor både web-udvikling og online markedsføring. Martin ynder at bruge sin fritid på at læse, dyrke calisthenics og når der er tid til det: Sparke røv i League of Legends. Med til Growthor Media har Martin bragt indgående kendskab til Google – både AdWords (SEM) og organisk trafik (SEO) – samt erfaring i web-udvikling, på det seneste med fokus på WordPress platformen.

Leave A Comment