De fire hjørnesten i Facebook Annoncering, der garanterer din virksomheds vækst

//De fire hjørnesten i Facebook Annoncering, der garanterer din virksomheds vækst

De fire annoncetyper

Er det din hensigt at vækste din virksomhed via Facebook-annoncer? Awesome idé! Facebook er blandt de få social-medie-platforme i verden, som har en meget stærk online tilstedeværelse. Hvad endda bedre er, at via Facebook kan man promovere sit brand, på den mest omkostningseffektive metode overhovedet.

Du kunne tænke “Wow! Det lyder godt, hvordan gør man det?! “Men først skal du vide, at der er en række overvejelser, der skal inddrages. Den vigtigste er dit kerneformål. Sjældent finder du to virksomheder som har nøjagtigt det samme mål, når det kommer til annoncering.
Nogle vil gerne skabe brand awareness, andre vil drive trafik til deres side, mens andre reklamerer for blot at vækste deres kundebase. I denne artikel vil jeg fortælle om de fire typer af Facebook-annoncer, der er øverst på listen, og som i høj grad kan være med til at forandre din virksomhed, hvis du implementerer dem korrekt. Hvis alt dette lyder som et udtræk af det cyriliske alfabet, så bare rolig, jeg holder dig i hånden hele vejen 😉

Domæneannonce

Også kendt som “Klik til hjemmeside” eller “Page Post Link Ads”, vises disse normalt i den højre kolonne af desktopbrugernes nyhedsfeed. I mit feed ser højre kolonne således ud i skrivende stund:

Facebook nyhedsfeed højre kolonne

Disse er faktisk overraskende effektive til at lede trafik til dit website og har overraskende høj CTR. Derudover er det også en af de billigste annonce-placeringer du kan finde, på niveau med mobil-reklamer.
Den eneste ulempe ved annoncerne i højre side er begrænsningen af ​​antallet af ord. Tricket er at skabe visuelt appellerende annoncer til kolonnen her, så facebook-brugeren får øje på dem, og klikker videre til dit site.

Selv om dette er den mest brugte annonce-placering, fungerer det stadig!

Karrusel (Multi-Produkt) annoncer

Også kendt som dynamiske produktannoncer, er disse – overraskende nok – stadigvæk, en slags underdog i annoncerummet, da det ikke anvendes af mange virksomheder.
Er man i stand til at realisere det fulde potentiale af disse annoncer, kan man virkelig bruge dem til at tjene penge på en effektiv måde!
Karrusel annoncerne fungerer ved at fremvise flere produkter på én gang i en – du gættede det – karrusel.
Et eksempel på en en sådan karrusel-annonce kan ses her, hvor vi har hjulpet grat.dk igang med et setup:

Karrusel annonce fra grat.dk

Annonceformen kan også bruges til at fremhæve flere features ved et enkelt produkt, i stedet for at vise flere.
Et kreativt sind (som dem i Growthor Media 😉 ) er alt du har brug for, for at gøre denne annonce type til en succes. Deres effektivitet kommer som et resultat af kombinationen af ​​fortælling, fantastiske billeder og kreativt indhold.
En vis grad af interaktion forventes, for at du fuldt ud kan sende den rigtige besked til dine potentielle kunder. Hvis det er svært at fange dit publikums interesse med en enkelt annonce, prøv det med fire eller fem, eller endnu bedre; prøv nogle forskellige vinkler på teksten af.

Få fuldt udbytte

Et ordentligt udformning af denne annonce kan resultere i, at Facebook automatisk optimerer billedet med flest klik til at blive vist først, og derved øges sandsynligheden for, de besøgende klikker på din annonce, og forhåbentligt konverterer.

Den store fordel ved karrusel annonce formatet er, at du eksponerer dine potentielle kundeemner for en bred palette af produkter, og derigennem øger chancen for at de får øje på et produkt, som de kan bruge.

Videoannoncer

Se dette glimrende eksempel på en video-annonce fra NIVEA på https://www.facebook.com/NIVEAEastAfrica/videos/1904244896317227/

Vil du videregive oplysninger på en hurtig, præcis og engagerende måde? Så tænk video!
Vil du helst læse en almindelig tekst, der er et minut værd, eller se samme tekst, i en video udgave?
For virksomheder er det at benytte video en nem måde at ‘gå’ dét ekstra skridt, for at opbygge brand awareness.Formatet ikke kun appellerer til målgruppen, men fanger også deres opmærksomhed – dog kun hvis de er veludførte.

Formål

Hovedformålet med at bruge videoannoncer er at drive engagement til dit publikum gennem det der deles.
Ulempen forbundet med denne metode er, at mængden af ​​trafik som besøger dit site, ofte ikke er så imponerende. Uanset den medfølgende tekst på annoncen, vil de fleste se videoen færdig for blot at scrolle videre.

Lead Generation Ads

Lead ads er det helt hotte – og afgjort det bedste – våben i repertoiret, når det handler om at opdrive navne, email adresser og/eller telefonnumre.
Grunden til at lead ads er så uhyggeligt effektive, er at i stedet for at lede brugerne til din side, så dukker der blot en formular op, når der klikkes på annoncen. Formularen er endda forhåndsudfyldt, da facebook allerede har brugerens information – skræmmende, men i dette tilfælde effektfuldt – hvilket betyder at man blot skal trykke ’send’.

Fuldt automatisk formular

Den automatiske udfyldningsformular indsamler data som navn, e-mail-adresse og telefonnummer og videresender til din business manager.
Skulle du have brug for flere oplysninger, er det frit for at tilpasse formularen. Dog vil jeg knytte en kommentar og sige, generelt jo mindre man skal gøre/udfylde, jo større er sandsynligheden for at der konverteres. Og konvertere, det er noget lead ads de kan; de har den helt klare kronede konge på dén front.

Uheldig Tendens

Vi har dog oplevet en uheldig tendens i Growthor Media; nemlig at selvom konverteringen er høj, er der mange af de leads man får ind (ofte på sit nyhedsbrev) ad denne kanal, også de som er hurtigst til at smutte igen.
Hvad det skyldes kan jeg ikke sige, men personligt gætter jeg på at det hænger sammen med at det er så nemt at udfylde formularen, at man simpelthen glemmer at have gjort det. Man trykker blot ’send’ og så har man smidt sine information halvvejs over verden; afhængig af hvor de skal hen, selvfølgelig 🙂

Er dit formål leads?

Hvis dit formål med annoncer er at skaffe leads, som du senere kan sælge til, så er lead ads ideelle for dig. Foruden at du kan smide dem direkte på din nyhedsbrev-liste, har du også mulighed for at gøre dem til en del af et custom audience, hvor du retargeter dem med ultra-specifikke annoncer. Mulighederne er mange!

Denne type annoncer er mest effektive målrettet mod brugere, som i forvejen er bare lidt bekendt med dit brand.
Et ideelt tilfælde ville være dem, der så din video eller dem, der tidligere har besøgt dit websted. Ser du også allerede nogle retargeting muligheder når jeg skriver dette, så er du godt på vej 😉

Bonus: Tilbudsannoncer

Tilbudsannoncer er yderst effektive, når målgruppen er bekendt med dit brand eller blot har besøgt din side tidligere. Facebook-brugere tilbydes enten en stregkode eller en rabatkode, som de kan bruge, hvis de skal handle i din butik.

Det er vigtigt at bemærke, at rabatkoder normalt bør have en udløbsdato, da det er tidsbegrænsningen, der ofte er den afgørende faktor, der får den besøgende til at benytte sig af tilbuddet og handle.

 

Det var det!

Du er nu blevet indført 4 – faktisk 5 – populære annonceformater som du kan bruge til at drive vækst i netop din forretning.

Fik du ikke det hele med, synes du der mangler noget, eller er noget direkte uklart er du meget velkommen til at kommentere nedenfor, så får vi tilføjet i en rivende fart 😀

Var det hele derimod meget klart, men du er lidt usikker på hvordan du griber det og gerne vil have vores hjælp, så kontakt os gerne på hej@growthor.dk

By |2018-06-21T21:51:36+00:00juni 21st, 2018|Categories: Facebook|0 Comments

About the Author:

Med akademisk baggrund i kommunikation, parret med en teknisk nysgerrighed har Martin en farlig blanding af viden indenfor både web-udvikling og online markedsføring. Martin ynder at bruge sin fritid på at læse, dyrke calisthenics og når der er tid til det: Sparke røv i League of Legends. Med til Growthor Media har Martin bragt indgående kendskab til Google – både AdWords (SEM) og organisk trafik (SEO) – samt erfaring i web-udvikling, på det seneste med fokus på WordPress platformen.

Leave A Comment